Litteraturarkiv Bedömning för lärande
Vi har gjort en sammanställning med ett länkarkiv till material från Skolverket, litteraturförteckning samt artiklar och forskningsöversikter inom betyg och bedömning i allmänhet med formativ bedömning i synnerhet. Här hittar ni en sammanställning med länkar över publikationer, stödmaterial och allmänna råd från Skolverket. Nedan presenteras även en litteraturförteckning, artiklar och en rad forskningsartiklar som vi kan rekommendera för dig som vill fördjupa inom formativ bedömning.
Skolverket
- Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter
- Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen
- Betygsskalan och betygen B och D
- Sambedömning i skolan
- Bedömningsaspekter
- Bedömningsportalen
- Bedömningsstöd
- Forskning om bedömning och betygssättning
- Formativ bedömning
- Sambedömning
- Kommentarmaterial till kunskapskraven för grundskolan
- IUP med omdömen
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
- Stöd för den skriftliga individuella utvecklingsplanen
- Formativ bedömning en översikt
- Forskning inom bedömning och betyg
Litteratur
- Diaz Patrizia (2014) Arbeta formativt med digitala verktyg
- Hattie John (2009) Visible learning
- Hattie John, (2012) Synligt lärande för lärare
- Israelsson Marie, Jönsson Anders, Grettve Annete (2013) Att bedöma och sätta betyg
- Jönsson Anders (2010) Lärande bedömning
- Lundahl Christian (2013) Bedömning för lärande
- Lundahl & Folke-Fichtelius (2010) Bedömning i och av skolan
- Nottingham James (2013) Utmanande undervisning
- SKL (2011), Jan Håkansson Synligt lärande
- Timperley Helen (2013) Det professionella lärandets inneboende kraft
- Wiliam Dylan (2013) Att följa lärande formativ bedömning i praktiken,
- Wallberg Helena (2013) Formativ bedömning i praktiken
Artiklar och forskningsöversikter
- Black & Wiliam, (1998) Assessment and classroom learning). Assessment in Education, 5: 7‐74.
- Black & Wiliam, (1998) Inside the Black Box: Raising standards through classroom assessment 139-48.
- Balan Andreia och Jönsson Anders (2014) Bedömning för lärande -en vägledning utifrån forskning
- Hattie & Timperley, (2007) The power of feedback) Review of Educational Research, 77(1): 81-112.
- Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling (Kommunförbundet Skåne, 2013)
- Wiliam Dylan, Siobhan Leahy 2009, (Översatt av Göteborg stad 2014)Från lärare till skolor – om att införa formativ bedömning i större skala.