Litteraturarkiv kollegialt lärande
Vi har gjort en sammanställning av en litteraturförteckning, artiklar och forskningsöversikter inom skolutveckling i allmänhet med kollegialt lärande i synnerhet.Nedan presenteras även en litteraturförteckning, artiklar och en rad forskningsöversikter som vi kan rekommendera för dig som vill fördjupa inom skolutveckling men framförallt kollegialt lärande. Har ni tips på ytterligare litteratur som saknas och som ni rekommenderar. Kontakta oss eller skriv en kommentar i kommentarsfunktionen.
- Hattie, John (2012) Synligt lärande för lärare, Natur och kultur
- Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2012). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning, Natur & Kultur.
- Kommunförbundet Skåne (2013) Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling,Kommunförbundet Skåne
- Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund ”(2006), Samtalskonst i praktiken
- Lauvås, P., Lycke, K.H. & Handal, G. (1997). Kollegahandledning i skolan
- Sherp, Hans Åke (2014), Lärandebaserad skolutveckling, Studentlitteratur
- Sherp, Hans Åke (2004), Att leda lärande samtal
- Robinson, Viviane (2015). Elevnära skolledarskap
- Skolinspektionen (2012), Lektionsobservationer
- Skolinspektionen (2010), Framgång i undervisningen En sammanställning av forskningsresultat som stöd för granskning på vetenskaplig grund i skolan, Skolinspektionen
- Skolverket (2013) Forskning för klassrummet – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken,Skolverket
- Sveriges kommuner och landsting (2011), Synligt lärande, SKL
- Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet,
- Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft, Studentlitteratur
- Wiliam Dylan & Leahy Siobhan (2009), Från lärare till skolor – om att införa formativ bedömning i större skala, Göteborg stad (2014 översättning)
Skolverket
- Modellskolor – kollektivt lärande i en skola på vetenskaplig grund
- Erfarenhetsutbyte kritisk del i kollegialt samarbete
- Kollegialt lärande nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling
- Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling
- Elevernas lärande i centrum
- Utveckling kräver reflektion över egna kunskapsbehov
- Modellskolor – kollektivt lärande i en skola på vetenskaplig grund
- Hur kan kollegialt lärande bidra till elevers kunskapsutveckling?